پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250756
آيت‌الله رئيسي توانايي تغيير ديل اقتصاد و مبارزه با فساد را دارد/ دولت تدبير و اميد با اقتصاد ايران چه کرد؟
تاریخ انتشار : 1400/02/29 10:51:40
نمایش : 1308
يک کارشناس اقتصادي گفت: ۳۲ سال است، بدترين نوع سرمايه داري در ايران پياده شده و فساد در دولت ريشه دوانده و اين کار آيت الله رئيسي را بسيار سخت خواهد کرد. مگر آنکه مردم آگاه شوند و دست به دست هم پشتيبان او براي اين امر باشند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابراهيم رزاقي استاد بازنشسته اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ درباره حضور آيت الله رئيسي در انتخابات رياست جمهوري و اينکه ايشان مي‌تواند در حل مشکلات اقتصادي کشور اثر گذار باشد، اظهار کرد: حضور ايشان در اين عرصه را به عنوان يک فرصت و ظرفيت براي تغيير اقتصاد و مبارزه با فساد مي‌دانم، ولي به دليل اينکه بيش از ۳۲ سال است، بدترين نوع نظام سرمايه داري در ايران پياده شده، کار آيت الله رئيسي براي اصلاح اين روند را بسيار سختي کرده است.

 

ريل گذاري ۳۲ ساله فساد و سرمايه داري/ آقاي رئيسي کار بسيار دشواري دارد

وي افزود: در زمان آقاي هاشمي، نظام سرمايه داري در کشور به صورت غيرطبيعي رشد کرد و اين نظام به بدترين شکل در اقتصاد ما نهادينه شد؛ اقتصاد دقيقا شبيه به نظام کاملا وابسته در زمان شاه اداره مي‌شد و ايجاد اشتغال و توليد، که در نظام سرمايه داري از اصول اساسي است، در اين سياست‌ها مدنظر قرار نگرفت. صنايع کشور، مثل کشورهاي وابسته به وارداتي وابسته شد.

اين استاد بازنشسته اقتصاد گفت: هنوز هم بعد از اين همه سال چيزي تغيير نکرده و نفت و محصولات پتروشيمي به صور خام صادر مي‌شود و هنوز دلار ارزان (ترجيحي) به گروهي خاص تعلق مي‌گيرد تا بدون کنترل و به بهانه کاستن از فشار به مردم به اين سياست‌هاي غلط ادامه دهند.

رزاقي اشاره کرد: مبارزه با اين فساد سازمان يافته براي آقاي رئيسي کار ساده اي نخواهد بود و هزينه‌ بالايي خواهد داشت تا راه مديريت اقتصاد را همانند صنايع موشکي و هسته‌اي قرار ندهيم و از ظرفيت‌ها و توانمندي کشور استفاده کنيم تا شرايط کنوني که کارگران ۲ برابر کار مي‌کند و با نرخ تورم، هنوز از پس هزينه‌هاي اوليه خود بر نمي‌آند، تغيير کند.

 

فردا براي مبارزه با فساد دير است

وي با اشاره به تورم ۵۰۰ درصدي در برخي کالاها گفت: آقاي رئيسي در مبارزه با فساد بايد با دانه درشت‌ها مثل برادر آقاي روحاني و  جهانگيري و... بسيار محکم‌تر از قبل برخورد کند. درست مثل چين که از شوروي و مشکلات پيش آمده در آن درس گرفت و با مفسدان اقتصادي را مجازات کرد  که فساد به حد صفر رسيد. اين کاري بود که شوروي انجام نداد و منجر به از هم پاشيده شدن اين کشور پس از جنگ سرد شد. اکنون هم همين رويه در کشور ما پياده مي‌شود که اگر هم اکنون ميارزه مفاسد آغاز نشود، ممکن است فردا دير باشد.

 

دستاورد مذاکره براي شوروي، فرو پاشي بود

اين کارشناس اقتصادي گفت: همين افراد سازشکار که به غرب نگاه داشتند، در انتهاي جنگ نيز همين بينش عنوان و به سازش با کدخدا فکر مي‌کردند؛ آنقدر به امام (ره) فشار آوردند که گفت جام زهر را مي‌نوشم. در حالي که ديده بودند همين روند سازش (کاري که امروز با مذاکرات (برجام) انجام مي‌دهيم) براي شوروي فروپاشي را به ارمغان آورد.

وي توضيح داد: امروز ما به مديراني از جنس دفاع مقدس نياز داريم، ما در جنگ تحميلي که دنيا در مقابل ما ايستاده بود، ثابت کرديم که مي‌توانيم در برابر دنيا قد علم کنيم، اما اکنون به جاي ادامه راه شهدا عده‌اي با ايجاد رانت و بکارگيري نزديکانشان در بانک‌ها سرمايه‌ها را به جاي توليد در خانه و املاک ريختند و وام‌هاي کلان را باب کردند؛ امروز مي‌خواهند کاري که با حاج قاسم انجام دادند، را براي آقاي رئيسي برنامه ريزي کنند، تا باز هم اميد مردم را نااميد کنند و به هدفشان که تسليم در برابر کدخداست برسند.

 

تدبير و اميدي ها بايد پاسخگو باشند/ مردم بايد فساد و علت‌هاي آن را بشناسند

رزاقي گفت: اکنون تدبير و اميدي‌ها بايد پاسخگو باشند که چرا اصول قانوني الگوي افق پيشرفت اقتصادي مثل اصل ۳۱ و اصل ۴۳ و ۴۴ و ديگر اصول قانون اساسي را اجرا نکرده‌اند. امروز افرادي مثل آخوندي و جهانگيري که بابت کارهايشان بايد و پاسخگو باشند، داوطلب رياست جمهوري مي‌شوند و تازه براي فقر گريه مي‌کنند. سوال اين است که اين همه وقاهت را از کجا آورده اند؟.

اين کارشناس مسائل اقتصادي افزود: اميد ما اکنون بيشتر از هر کسي براي مبارزه مفسدان به آقاي رئيسي است. مردم بايد دشمنانشان و فساد و علت‌هاي آن را بشناسند. اينان (مفاسد) امروز مي‌خواهند فساد و اختلاس را با ابزارهايي مثل بانک‌ها و... رشد دهند. و اسم آن را مصلحت مي‌گذارند.

 

مردم مقصران وضعيت موجود را بشناسند

وي با اشاره به اين که بايد از آقاي رئيسي حمايت شود، گفت: کار او براي مبارزه با مفسدان بسيار سخت‌تر است و افراد پنهان در پشت رسانه‌ها دوباره دست به تخريب مي‌زنند. همان گونه که کدخداي برخي (آمريکا)  با وجود سپاه و... با جنگ نتوانست انجام دهند ولي توسط اين رسانه‌ها و مفسدان اقتصادي با ايجاد تورم و مشکلات معيشتي و فقر و... انجام داد و مردم از نظام ناراضي کرد

رزاقي با اشاره به حرف‌هاي تکراري روحاني گفت: اينها هميشه بهانه مي‌آورند که اختياراتشان کم است و با عوام فريبي سعي دارند نشان ‌دهند مقصر کسي جز آنهاست تا مردم حق و باطل را نشناسند. کارگري که ۴ ميليون تومان حقوق مي‌گيرد و امروز هزينه‌هايش ۱۰ ميليون تومان است. بايد مردم آگاه شوند و اکنون هم احتکار اطلاعاتي از ميان برود و مردم مقصران وضعيت موجود را بشناسند.

انتهاي پيام/ط
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html